Selamat Datang Ke SK Pegoh Blogspot.Com

HEBAHAN

> Selamat Menyambut Maulidur Rasul
"Persefahaman Asas Perpaduan Ummah"
> 6 Februari 2012 -Cuti Sempena Maulidul Rasul.
> 13 Februari 2012 ,2.30 petang, Bilik Sains -Taklimat Profesional Guru-Guru SK Pegoh Kali ke-2.
>Agenda:
1. Celik Minda.
2. Taklimat Oleh Pn Norfaizah Ahmad,Guru Cemerlang SK Bukit Beringin Masjid Tanah, Melaka.
Tajuk- Pentaksiran Berasaskan Sekolah.






24 February 2010

Segala-galanya ada di Melaka





















WARNA merah bangunan Stadhuys ini menjadi antara ikon kegemaran untuk peluang fotografi.

PENGUNJUNG ke Melaka akan disambut dengan slogan, Melawat Melaka Bersejarah Bererti Melawat Malaysia. Slogan itu jelas tertera di pintu gerbang ketika memasuki negeri itu di Lebuh Raya Ayer Keroh-Jalan Tun Razak.

Benarkah apa yang ada di seluruh Malaysia ada di Melaka? Secara amnya, banyak produk pelancongan ditawarkan kepada pengunjung baik dari segi kemudahan awam, tempat kunjungan, pusat beli-belah, hotel, institusi pendidikan, pantai, pulau dan sebagainya.

Melaka juga bercirikan 1Malaysia, kata seorang peserta rombongan ketika berkunjung ke Melaka baru-baru ini. Dia menegaskan, pendapatnya itu berdasarkan nilai-nilai yang ketara di mata kasarnya.

Dari segi perpaduan dan penerimaan, sejarah membuktikan Melaka sudah lama menerima kewujudan pelbagai kaum.

Dari zaman pedagang Cina dan India, hinggalah ke zaman Kesultanan Melaka kemudian ke zaman penjajahan seterusnya era sebelum dan selepas merdeka.

Kini, keluarga Baba Nyonya, Portugis dan Chitti hidup dalam suasana aman damai di tengah-tengah kelompok komuniti Melayu, Cina dan India. Nilai kepelbagaian itu jelas mempunyai kuasa tarikan untuk pelawat domestik dan pelancong asing.

Keistimewaan diiktiraf

Bandar raya Melaka bagaikan bandar dalam taman, kerana di celah-celah sistem jalan raya yang teratur dan bangunan tinggi serta moden, mata akan dipukau pemandangan indah landskap taman dan bunga-bungaan yang ditata rapi dan bersih.



Melaka yang dinobatkan negeri maju pada Oktober ini telah diiktiraf oleh Pertubuhan Pendidikan, Saintifik dan Kebudayaan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNESCO) sebagai Bandar Raya Warisan Dunia.

Seramai 8.9 juta pelancong melawat Melaka pada tahun lepas iaitu melepasi sasaran 7.4 juta orang, manakala pada 2008 seramai 7.4 juta orang melawat negeri bersejarah itu.

Melaka terkenal dengan aset sejarah peninggalan zaman Kesultanan Melayu Melaka, Portugis dan Belanda yang terletak di sekitar Bandar Hilir.

Terdapat lebih 20 muzium termasuk Muzium Baba Nyonya dan Muzium Chitti yang menceritakan secara terperinci khazanah sejarah ini.

Pelawat juga boleh mengunjungi perkampungan Portugis di Ujong Pasir, perkampungan Chitti di Jalan Gajah Berang dan Kampung Morten iaitu perkampungan Melayu di tengah-tengah bandar raya Melaka.

Pelbagai taman disediakan untuk dilawat tetamu selain Zoo Melaka, iaitu Taman Mini Malaysia dan Asean, Taman Buaya, Taman Rama-Rama, dan Taman Botanikal Melaka.

Tidak ketinggalan, Kampung Buku Malaysia Melaka, Muzium Lebah dan Taman Seribu Bunga menawarkan pengalaman istimewa. Semua lokasi tersebut terhimpun di sekitar Ayer Keroh.

Produk pelancongan lain yang patut dilawati ialah menyusuri sungai Melaka dengan bot Melaka River Cruise, Menara Taming Sari, Eye On Malaysia, Duck Tour, Water Taxi dan Kompleks Planetarium.

Jika beberapa negeri di Malaysia bangga dengan pantai mereka, Melaka juga mempunyai pantai yang indah dan bersih seperti Pantai Puteri dan Pantai Tanjung Bidara di samping Pulau Besar.

Kolam air panas di Gadek dan Bemban serta air terjun di Asahan, menambahkan lagi tarikan Melaka. Peminat agropelancongan pula boleh ke daerah Alor Gajah dan Jasin untuk meninjau produk di sana.

Syurga beli-belah

Melaka diibaratkan syurga kepada mereka yang gemar membeli-belah daripada produk kraf tangan hinggalah pelbagai barang berjenama terkemuka.

Pengunjung boleh berjalan kaki dari satu bangunan ke satu bangunan untuk memasuki pusat beli-belah seperti Kota Fesyen di Pusat Dagangan Antarabangsa Melaka (MITC), Batik House dan Dataran Pahlawan Megamall.
















MUZIUM Samudera di Bandar Hilir paling diingati kerana reka bentuknya adalah berdasarkan replika kapal Flor De La Mar.


Mereka yang menyukai barang antik boleh mengunjungi Jonker Walk. Premis menjual produk kraf tangan terdapat banyak di pusat bandar dan di kawasan khas serta di tepi-tepi jalan.

Bagi mereka yang mencari tempat untuk menjamu selera, Melaka kaya dengan keistimewaan makanan seperti asam pedas dan ikan bakar.

Malah, tidak sempurna kunjungan kalau tidak pergi ke medan ikan bakar Melaka di Umbai, Kuala Duyung, Serkam dan Alai.

Melaka turut berbangga dengan variasi kemudahan sukan yang disediakan kepada umum di tempat bertaraf dunia seperti Pusat Bowling Antarabangsa Melaka, Sirkit Sukan Pemotoran Antarabangsa Melaka dan padang golf.

Bagi menjadikan Melaka pusat pendidikan terulung, kerajaan negeri menyediakan pelbagai kemudahan pendidikan dari peringkat rendah hingga tinggi. Kemudahan pendidikan itu juga terbuka kepada pelajar antarabangsa.
















KREATIVITI hiasan beca dan keramahan pengayuh beca di Melaka pasti meninggalkan kenangan istimewa buat pelancong.


Antara institusi yang mempunyai reputasi terbaik ialah Universiti Teknikal Malaysia Melaka, Universiti Teknologi Mara (UiTM), Universiti Multimedia, MCET UniKL Alor Gajah dan Kolej Teknologi Islam Antarabangsa Melaka.

Begitu juga dengan Kolej Komuniti, Politeknik, Kolej Yayasan Melaka, Kolej Antarabangsa Sains dan Teknologi Melaka, Kolej Stamford, Kolej Antarabangsa DMDI dan Kolej Risda.

Kecemerlangan Melaka yang banyak dikongsi dengan pelancong, menggerakkannya untuk menawarkan kemudahan pelancongan kesihatan yang boleh diperoleh di hospital dan klinik kerajaan serta swasta negeri ini.

Melaka juga sedang berkembang dalam bidang teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) dengan yang terbaru dilengkapi perkhidmatan jalur lebar berkelajuan satu gigabit per saat.

Bioteknologi pula ialah bidang yang semakin berkembang sebagai penjana pendapatan baru kepada Melaka, termasuk penubuhan Perbadanan Bioteknologi Melaka dan Institut Bioteknologi Melaka.

Sebagai usaha mewujudkan insentif menarik kepada pelabur, Melaka turut menyediakan kawasan perindustrian untuk pelabur yang ingin membuka kilang di negeri ini.

Jika bukan kerana pelancongan rekreasi, Melaka juga merupakan destinasi terbaik mengadakan pameran, bengkel, seminar dan konvensyen antarabangsa.













MENYUSURI Sungai Melaka dengan bot pesiaran Melaka River Cruise memudahkan orang ramai mendalami sejarah pembangunan negeri itu.


Ini berikutan kemudahan yang terdapat di MITC, hotel dan resortnya. Chalet dan konsep inap desa turut disediakan kepada pengunjung untuk memastikan mereka tidak hanya singgah, tetapi bermalam di Melaka.

No comments: