Selamat Datang Ke SK Pegoh Blogspot.Com

HEBAHAN

> Selamat Menyambut Maulidur Rasul
"Persefahaman Asas Perpaduan Ummah"
> 6 Februari 2012 -Cuti Sempena Maulidul Rasul.
> 13 Februari 2012 ,2.30 petang, Bilik Sains -Taklimat Profesional Guru-Guru SK Pegoh Kali ke-2.
>Agenda:
1. Celik Minda.
2. Taklimat Oleh Pn Norfaizah Ahmad,Guru Cemerlang SK Bukit Beringin Masjid Tanah, Melaka.
Tajuk- Pentaksiran Berasaskan Sekolah.






30 July 2009

Selesema babi semakin bahaya






















H1N1 catat kematian keempat

Oleh THOMAS CHONG
pengarang@utusan.com.my

PUTRAJAYA 29 Julai - Malaysia mencatatkan kes kematian keempat akibat selesema babi atau influenza A (H1N1) dengan mangsa terbaru seorang perempuan dari Melaka berusia 20 tahun.

Sehubungan itu, wakil Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) memberi amaran angka kematian akibat H1N1 di negara ini mungkin meningkat pada kadar yang membimbangkan sekiranya usaha berjaga-jaga tidak diambil oleh semua pihak.

Ketua Pengarah Kesihatan, Tan Sri Dr. Mohd. Ismail Merican berkata, mangsa H1N1 keempat yang meninggal dunia semalam telah mengalami tanda-tanda influenza sejak 16 Julai lalu tetapi hanya mendapatkan rawatan di Hospital Melaka pada 26 Julai.

''Imbasan sinar X seterusnya mendapati pesakit ini mengalami pneumonia yang serius, dia dipindahkan ke unit rawatan rapi (ICU) kerana mengalami sesak nafas dan memerlukan alat bantuan pernafasan.

''Pesakit didapati mengalami pelbagai komplikasi klinikal pada 27 Julai, dia disahkan menghidap H1N1 semalam dan meninggal dunia pada hari yang sama disebabkan pneumonia yang serius," katanya selepas mempengerusikan mesyuarat jawatankuasa teknikal wabak influenza A (H1N1) di sini hari ini.

Mohd. Ismail kecewa dengan sikap sesetengah pegawai perubatan dan pesakit yang kurang kesedaran mengenai penularan dan bahaya H1N1.

''Terdapat pesakit yang enggan mendapatkan rawatan walaupun dipujuk oleh ahli keluarga mereka. Keadaan ini menyebabkan mereka terlambat untuk menerima rawatan sehingga membawa kepada kematian,'' katanya.

Selain itu, beliau mengingatkan para doktor perlu mempunyai tahap kesedaran yang tinggi dan mengesyaki seseorang itu dijangkiti H1N1 sekiranya mengalami tanda-tanda pneumonia.

Beliau berkata, jangkitan H1N1 boleh mengakibatkan pneumonia yang teruk khasnya ke atas pesakit yang mempunyai masalah kegemukan, diabetes, penyakit pernafasan serta imuniti yang rendah seperti penghidap HIV dan kanser.

''Pegawai perubatan justeru perlu mengambil sampel tekak pesakit yang menunjukkan tanda-tanda pneumonia serius dan rawatan antiviral perlu dimulakan dengan segera.

''Kita juga memutuskan untuk menggandakan dos antiviral ke atas pesakit pneumonia yang disyaki dijangkiti virus H1N1," katanya.

Mohd. Ismail berkata, Kementerian Kesihatan pada masa yang sama memutuskan supaya ujian makmal ke atas virus H1N1 diperluaskan ke semua hospital negeri untuk mempercepatkan proses pengesahan pesakit.

''Sebanyak 21 buah hospital swasta juga akan dibekalkan dengan ubat antiviral influenza, ini bermakna tidak timbul alasan untuk mereka menolak pesakit yang disyaki mengalami H1N1," katanya.

Dalam pada itu, Mohd. Ismail bekata, sebanyak 47 kes baru H1N1 disahkan menjadikan kini sebanyak 1,266 kes terkumpul dengan empat kematian di negara ini.

''Daripada jumlah itu, 55 peratus merupakan kes jangkitan tempatan iaitu mengatasi kes import.

''Kes jangkitan di dunia juga terus meningkat sebanyak 169,753 kes terkumpul dan 1,125 kes kematian," katanya.

Sementara itu, beliau berkata, WHO memuji Malaysia kerana telah menjalankan segala langkah pencegahan penularan wabak yang sepatutnya.

''Wakil WHO bagaimanapun menjangkakan jumlah kematian akibat H1N1 di negara ini akan terus meningkat pada satu angka yang membimbangkan jika kita tidak berjaga-jaga dengan penularan wabak ini," katanya.


No comments: