Selamat Datang Ke SK Pegoh Blogspot.Com

HEBAHAN

> Selamat Menyambut Maulidur Rasul
"Persefahaman Asas Perpaduan Ummah"
> 6 Februari 2012 -Cuti Sempena Maulidul Rasul.
> 13 Februari 2012 ,2.30 petang, Bilik Sains -Taklimat Profesional Guru-Guru SK Pegoh Kali ke-2.
>Agenda:
1. Celik Minda.
2. Taklimat Oleh Pn Norfaizah Ahmad,Guru Cemerlang SK Bukit Beringin Masjid Tanah, Melaka.
Tajuk- Pentaksiran Berasaskan Sekolah.






13 July 2009

Kebaikan bermain di luar rumah

Berapa kerapkah ibu bapa memberi peluang kepada anak-anak mereka bebas dan bermain di bawah sinaran terik matahari?

















LEBIH kerap anak-anak mendapat peluang bermain di luar rumah, lebih banyak manfaat yang mereka peroleh

WAKTU bermain adalah saat yang ditunggu- tunggu oleh kanak-kanak. Namun, masih ada segelintir ibu bapa hari ini menyimpan rasa bimbang dengan aktiviti luar anak-anak mereka.

Terdedah di bawah pancaran matahari terik ataupun terkena jangkitan bakteria pada kulit antara kegusaran ibu bapa apabila anak-anak terlibat dengan aktiviti luar.

Tetapi tahukah anda bermain di luar rumah juga ada kebaikannya? Kempen Hari Keluarga Jom Main! bersama Jonhson's Baby Powder membawa mesej ini.

Acara yang diadakan di Padang Timur, Petaling Jaya, Selangor baru-baru ini telah menempatkan sebuah taman permainan khas untuk ibu bapa dan anak-anak menikmati aktiviti di luar rumah.















PERMAINAN seperti ini memberi peluang kepada anak-anak meneroka satu dunia baru
Selain itu, mereka juga didedahkan dengan kebaikan aktiviti-aktiviti tersebut jika dimulakan pada usia muda.

Antara aktiviti yang diketengahkan seperti melukis wajah, melompat di atas belon gergasi, mencipta dan bermain layang-layang, sukan keluarga dan banyak lagi.

Kognitif

Menurut Pengarah Pemasaran Johnson & Johnson, Stanford Guo, kebanyakan ibu bapa bersetuju bahawa udara segar, sinaran matahari dan senaman baik untuk anak-anak mereka.

Persoalannya, berapa kerapkah ibu bapa memberi peluang kepada anak-anak mereka bermain di bawah sinaran terik matahari?

Jelas Guo, banyak kajian mendedahkan kebaikan bermain bagi kanak-kanak, terutamanya permainan yang bebas dan tanpa struktur.

Dalam satu sesi temuramah, Guo memetik laporan klinikal oleh Kenneth R. Ginsburg yang diterbitkan dalam jurnal American Academy of Pediatrics. Jurnal tersebut menyatakan, bermain merupakan penyumbang utama kepada perkembangan kognitif, fizikal, sosial dan emosi serta kesejahteraan kanak-kanak.
















SELAIN memberi kesan positif pada kognitif anak-anak, bermain di luar rumah juga menyihatkan
Sekali gus, ia memberi peluang kepada ibu bapa untuk berinteraksi dengan anak-anak mereka.

Kajian Ginsburg menyatakan, bermain membolehkan kanak-kanak menggunakan daya kreativiti mereka sambil mengembangkan daya imaginasi, ketangkasan serta kekuatan fizikal, kognitif dan emosi mereka.

"Bermain membolehkan kanak-kanak mencipta dan meneroka satu dunia yang dapat mereka kuasai dan mengawal rasa takut. Ia juga umpama satu latihan dan persediaan dalam proses menjadi dewasa.

"Malah, mereka memperoleh kebolehan-kebolehan baru yang meningkatkan keyakinan diri dan ketabahan bagi menghadapi halangan-halangan yang mendatang," kata Guo.

Tidur lena

Kanak-kanak juga digalakkan bermain di luar rumah kerana ruang yang luas menggalakkan mereka bebas berlari. Langkah sebegini membantu mereka tidur lena pada waktu malam dan mengurangkan risiko obesiti.

"Dengan pelbagai bukti kebaikan bermain terutamanya di luar rumah, masih terdapat banyak sebab kanak-kanak hari ini jarang bermain di luar berbanding dahulu.
















KANAK-KANAK digalakkan bermain di luar.
"Kanak-kanak masa kini lebih banyak mendapat hiburan di dalam rumah melalui televisyen dan permainan komputer. Mereka juga sibuk dengan aktiviti-aktiviti lepas sekolah seperti tuisyen atau kelas bimbingan dan tiada waktu yang sesuai untuk bermain di luar.

"Segelintir ibu bapa juga tidak menggalakkan anak-anak mereka bermain di luar kerana merasakan ia tidak selamat tanpa pengawasan," tambahnya.

Sehubungan itu, Kempen Jom Main! Johnson's Baby Powder diperkenalkan untuk menggalakkan kanak-kanak bermain dan menjalani kehidupan sebenar seorang kanak-kanak.

Di Malaysia, tabiat gaya hidup yang tidak aktif semakin menjadi kebiasaan.

Sedangkan, peringkat usia seawal empat hingga enam tahun adalah perkembangan yang sangat penting dalam hidup mereka.













ANAK-ANAK seharusnya diberi peluang bersosial di luar rumah dengan aktiviti berfaedah
Selain menyediakan pengalaman bermain di luar rumah, Johnson's Baby Powder telah mengambil inisiatif memperkenalkan sebuah portal maklumat dalam talian, www.ilovejohnsonsbaby.com/jommain bagi membantu ibu bapa mendapatkan tip-tip bermain bersama si kecil pada hujung minggu.

Portal web tersebut turut menyediakan maklumat tentang perkembangan kanak-kanak prasekolah, tip-tip keibubapaan serta album gambar bagi golongan ibu bapa yang mahu berkongsi detik-detik keriangan bersama anak-anak mereka.

No comments: