Selamat Datang Ke SK Pegoh Blogspot.Com

HEBAHAN

> Selamat Menyambut Maulidur Rasul
"Persefahaman Asas Perpaduan Ummah"
> 6 Februari 2012 -Cuti Sempena Maulidul Rasul.
> 13 Februari 2012 ,2.30 petang, Bilik Sains -Taklimat Profesional Guru-Guru SK Pegoh Kali ke-2.
>Agenda:
1. Celik Minda.
2. Taklimat Oleh Pn Norfaizah Ahmad,Guru Cemerlang SK Bukit Beringin Masjid Tanah, Melaka.
Tajuk- Pentaksiran Berasaskan Sekolah.






29 May 2009

Fahami subjek sebelum menghafal





















RAMAI yang sukar memahami apa yang diajar guru. Lantas, ada yang tidak berminat untuk belajar dan lebih parah, ada yang sanggup ponteng atau lari dari rumah apatah lagi menganggap proses pembelajaran satu bebanan yang tidak terpikul.

Adakah masalah lupa menjadi halangan besar yang merunsingkan diri?

Cuba hayati perkara berikut yang mungkin boleh membantu diri dalam menghadapi pelajaran:

Jangan cari alasan. Ramai pelajar menjadikan lupa sebagai alasan untuk tidak belajar atau membuat ulang kaji terlalu awal.


"Buat apa baca sekarang, esok lupa juga." Ini antara kata-kata yang sering diucapkan. Tahukah anda, sebenarnya anda tidak lupa, cuma belum melakukan cukup usaha supaya tidak lupa.





Sebenarnya wujud perbezaan antara belajar awal dengan belajar waktu musim peperiksaan. Belajar awal perlu untuk menyediakan nota bermutu dan membolehkan seseorang memahami setiap mata pelajaran sebaik-baiknya.

Jangan risau jika masih banyak yang belum diingat. Apa yang penting, sudah banyak tajuk yang difahami.




Fahami apa yang dibaca. Memahami mata pelajaran adalah langkah pertama sebelum melakukan usaha untuk menghafalnya. Menghafal bahan yang tidak difahami adalah perbuatan sia-sia.

Belajar awal membolehkan seseorang itu punya banyak masa dan berpeluang bertanya kepada guru serta rakan supaya setiap kekeliruan dapat diatasi sebelum terlambat.




Selepas benar-benar faham, sediakan nota ringkas yang bermutu untuk digunakan setiap kali musim peperiksaan. Sediakan juga nota saku dan peta minda bagi memudahkan diri merujuk semula apa yang dipelajari tanpa perlu membelek semula buku asal.




Hafal kata kunci. Ramai pelajar yang mempunyai tabiat menghafal yang buruk. Mereka cuba mengingati keseluruhan ayat yang mewakili fakta.

Pastikan anda faham mesej yang mahu disampaikan dalam fakta terbabit. Kemudian, barulah hafal fakta itu, tetapi bukan menghafal keseluruhan ayat.

Hafal hanya perkataan yang menjadi kata kunci kepada fakta. Mengingati kata kunci ini pasti mudah bagi anda menerangkan maksud di sebaliknya.




Pecahkan kepada beberapa kumpulan kecil. Sekiranya terpaksa menghafal terlalu banyak fakta, jangan hafal semuanya serentak.

Tidak perlu terburu-buru. Pecahkan fakta terbabit kepada beberapa kumpulan kecil dan hafal setiap fakta dalam kumpulan ini.



No comments: