Selamat Datang Ke SK Pegoh Blogspot.Com

HEBAHAN

> Selamat Menyambut Maulidur Rasul
"Persefahaman Asas Perpaduan Ummah"
> 6 Februari 2012 -Cuti Sempena Maulidul Rasul.
> 13 Februari 2012 ,2.30 petang, Bilik Sains -Taklimat Profesional Guru-Guru SK Pegoh Kali ke-2.
>Agenda:
1. Celik Minda.
2. Taklimat Oleh Pn Norfaizah Ahmad,Guru Cemerlang SK Bukit Beringin Masjid Tanah, Melaka.
Tajuk- Pentaksiran Berasaskan Sekolah.






16 May 2009

Buku tangani gejala buli dilancar

















Noran (kiri) dan Fatimah Haron menunjukkan buku Manual Guru: Pencegahan Buli di Sekolah pada majlis pelancaran di Kuala Terengganu semalam.

Sumber:manirah.othman@kosmo.com.my

KUALA TERENGGANU – Pelajar kesayangan guru dan budak baik adalah antara mereka yang sering dikenal pasti sebagai mangsa buli di sekolah.

Gejala itu juga didapati berlaku kerana tiga faktor lain seperti membuli untuk keseronokan, mengatasi perasaan bosan atau kerana merasakan pelajar sombong harus dibuli.

Namun, kebanyakan mangsa buli tidak melaporkan apa yang berlaku kerana beranggapan mereka kurang mendapat sokongan orang dewasa selain bimbang dengan ancaman balas dendam dan digertak pembuli.

Bagi mengatasinya, pendekatan terperinci dihuraikan dalam buku Manual Guru: Pencegahan Buli di Sekolah yang dilancarkan sempena Festival Hari Guru 2009 di sini semalam.

Manual itu dilancarkan bagi menangani gejala buli yang semakin menular dan buku tersebut merupakan panduan lengkap meliputi peringkat sekolah, bilik darjah dan individu yang dibahagikan kepada 12 modul.

Modul yang terkandung di dalam buku itu meliputi keseluruhan gejala buli termasuk jenis-jenis buli, kesan kepada pembuli dan pelajar yang dibuli, cara untuk mengatasinya dan beberapa fakta lain mengenai gejala itu.

Buku hasil tulisan tiga pensyarah dalam bidang psikologi dan kaunseling itu dihasilkan melalui kajian dan tinjauan di beberapa buah sekolah di beberapa negeri sejak tahun 2000.

Ia turut menghuraikan jenis pembuli iaitu pembuli bersiri dan tidak bersiri.

Menurut salah seorang penulisnya, Prof. Datin Dr. Noran Fauziah Yaakub, buku seperti itu adalah yang pertama diterbitkan di negara ini.

Katanya, buku itu turut mengandungi panduan untuk pengetua sekolah, guru disiplin dan guru kaunseling tentang bagaimana mengesan dan menangani masalah buli.


No comments: