Selamat Datang Ke SK Pegoh Blogspot.Com

HEBAHAN

> Selamat Menyambut Maulidur Rasul
"Persefahaman Asas Perpaduan Ummah"
> 6 Februari 2012 -Cuti Sempena Maulidul Rasul.
> 13 Februari 2012 ,2.30 petang, Bilik Sains -Taklimat Profesional Guru-Guru SK Pegoh Kali ke-2.
>Agenda:
1. Celik Minda.
2. Taklimat Oleh Pn Norfaizah Ahmad,Guru Cemerlang SK Bukit Beringin Masjid Tanah, Melaka.
Tajuk- Pentaksiran Berasaskan Sekolah.






13 January 2009

Azzah "Ulat Buku"

Buku 'teman setia' Azzah


Kanak-kanak berusia sembilan tahun ini mampu menghabiskan sebuah buku cerita setebal 40 muka surat dalam masa satu atau dua hari. Tahun lalu dia meminjam 203 buah buku dari perpustakaan.(Sumber :Akhbar Kosmo)



Azzah mampu menghabiskan sebuah buku cerita setebal 40 muka surat dalam masa sehari atau dua hari. Buku itu kemudian dipulangkannya semula ke perpustakaan dan menukarnya dengan buku lain.
Menurut kanak-kanak itu lagi, dia sanggup berbasikal seorang diri ke Perpustakaan Komuniti Siber Ilmu yang terletak kira-kira 200 meter dari rumahnya semata-mana mahu mendapatkan bahan bacaan baru.
"Azzah memang minat baca buku, tapi tak sangka pula minat ini diiktiraf oleh perpustakaan negeri," katanya yang menerima pengiktirafan tersebut setelah meminjam 203 naskhah buku dan majalah sepanjang tahun lalu.
Malah, jumlah pinjamannya juga jauh lebih tinggi berbanding penerima anugerah yang sama bagi kategori warga tua dan dewasa iaitu Tan Ewe Tat, 56, dan Mahani Sharif Hussin yang masing-masing meminjam 113 dan 165 buah buku untuk tempoh yang sama.
Tidak pernah membayangkan dirinya untuk bergelar ulat buku, Azzah mengakui minat untuk membaca kini bukan sekadar mengisi masa lapang, tetapi untuk menagih pengetahuan dan maklumat.
Meminati buku cerita bahasa Melayu, Azzah menyimpan cita-cita untuk menjadi doktor setelah dewasa kelak.
Anak kedua dari tiga beradik itu mula menunjukkan minat membaca ketika berusia empat tahun.
Namun ketika berada di kelas tadika semasa berusia lima tahun, minatnya semakin ketara apabila mula pandai membaca. Hasilnya, Azzah lebih lancar membaca berbanding kanak-kanak lain seusianya.
Menurut Saidatul Naziha, anaknya mula rajin ke perpustakaan untuk meminjam buku cerita ketika berusia tujuh tahun.
"Saya dan suami tidak pernah menyekat minatnya, malah kami sering bawa dia ke pameran buku dan membelikan bahan bacaan yang baru untuknya.
"Saya juga tidak pernah menetapkan waktu baginya untuk membaca buku di rumah kerana bagi saya, ia satu tabiat yang harus diberi galakan dan bukan dihalang," jelasnya.
Walaupun dia amat berbangga dengan sikap 'ulat buku' yang ditunjukkan puteri tunggalnya itu, tetapi Saidatul Naziha sedikit terkilan kerana minat itu tidak ditiru oleh anak sulungnya, Muhamad Hafiz, 12, dan anak bongsunya, Muhamad Mustaffa, 6.
Namun ibu kepada tiga anak ini tetap berbangga apabila pada usia Azzah yang baru setahun jagung, dia sudah mendapat pengiktirafan yang mungkin jarang diperoleh oleh kanak-kanak seusianya.
"Kini, saya dan suami pun terikut-ikut dengan sikap 'ulat buku' yang ditunjukkannya apabila mula menjadikan membaca sebagai hobi mengisi masa senggang di rumah, selain mesti bawa bahan bacaan semasa perjalanan jauh," ujarnya.

No comments: